Papierologia, papierologia… Czy faktycznie jest zbędna i czy nadal powinna się tak nazywać?
Artykuł autorstwa Katarzyny Zientek Obieg dokumentacji w firmie kojarzy się z wypełnianiem zbędnych formularzy, które tak właściwie nic nikomu dobrego nie przynoszą, a jedynie zabierają tak cenny dla nas czas i energię. Nie brzmi to ani ciekawie ani...
czytaj dalejKlucz do ciągłego doskonalenia
Toyota z małej firemki w zacofanym kraju stała się liderem niezawodności na globalnym rynku. Jak się to udało? Założyciele Toyoty już na samym początku swojej działalności dostrzegli potencjał tkwiący w ludziach. Kluczem do sukcesu byli ich pracownicy, którzy z...
czytaj dalejLepsza komunikacja – mniejsza irytacja! Komunikacja wspierająca rozwój firmy
„Przecież to, co powiedziałem, było jasne! Dlaczego znowu źle to robią?!” – denerwujemy się, gdy kolejne wydelegowane przez nas zadanie nie jest realizowane tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Czy podwładny nas nie zrozumiał? A może celowo robi nam na złość? Takie...
czytaj dalejJak zabezpieczyć się przed utratą wiedzy wraz z odejściem pracownika?
Wiele osób po odejściu dobrego pracownika narzeka, że teraz nie ma go kim zastąpić. Przecież dana osoba tak skutecznie wykonywała swoje obowiązki! Jeśli była do tego posiadała unikalne stanowisko i wraz ze swoim odejściem zabrała z firmy wiedzę na temat poszczególnych...
czytaj dalejJak mniejszą załogą zrobić czy wyprodukować więcej? Wyzwania rynku pracownika
“Brakuje nam ludzi do pracy!” – często słyszę to zdanie z ust prezesów polskich przedsiębiorstw. Chętnie rozwijaliby oni swoje firmy: kupowali maszyny, budowali nowe hale i zwiększali produkcję, ale napotykają na barierę dotąd niespotykaną. Nie są w...
czytaj dalejSystem Kaizen podstawą ciągłego doskonalenia w firmie
W poprzednim artykule (Kaizen – filozofia, która wiele potrafi) opowiedziałem o Kaizen – filozofii postępowania wywodzącej się z Japonii, która oznacza stałe doskonalenie małymi krokami. Chciałem pokazać ci, że zmiana na lepsze jest możliwa oraz jaki...
czytaj dalejKaizen – filozofia, która wiele potrafi
Wielokrotnie pisałem już o tym, że duża grupa przedsiębiorców (często trafnie) narzeka, że ich pracownicy nie myślą. Dopuszczają do powstawania błędów, ponieważ wykonują swoją pracę zupełnie bezrefleksyjnie. Ciężko w takim środowisku uwierzyć w możliwość rozwoju,...
czytaj dalej5s na produkcji i w biurze – jak wdrażać i czego nie robić
O tym, na czym polega 5s pisaliśmy już w artykule 5s – od chaosu do efektywności w firmie. Dziś skupimy się na szczegółowym przedstawieniu poszczególnych etapów wdrożenia oraz pokażemy najczęstszy błąd popełniany w przypadku stosowania tej techniki w biurach....
czytaj dalejSkutecznie odpowiedz na potrzeby klienta dzięki Mapowaniu Strumienia Wartości
Czy możliwe jest skuteczne zarządzanie, jeśli tak naprawdę nie zdajemy sobie sprawy z tego, czym mamy zarządzać i z jakimi problemami się mierzyć? Czy możemy odpowiedzieć na potrzeby klienta, jeśli ich metodycznie nie poznaliśmy? Odpowiedź jest prosta: nie....
czytaj dalejPoka-yoke jako sposób na uniknięcie błędów i defektów
Mało kto wie, że Toyota wcale nie zaczynała od produkcji samochodów. Jednym z pierwszych produktów firmy były maszyny tkackie, które zyskały ogromną popularność dzięki zastosowaniu błędoodpornego mechanizmu. Wyprodukowana przez japończyków maszyna wykrywała zerwanie...
czytaj dalej