Ojczyzną Lean Management jest Japonia, a dokładniej: Toyota Motor Corporation. To właśnie tam narodził się Toyota Production System, który obejmuje zbiór technik służących do sprawnego i efektywnego zarządzania produkcją, magazynami i logistyką wewnętrzną. Był to innowacyjny system wytwórczy, który zainteresował amerykańskich uczonych, a następnie cały świat. Zawarte w nim techniki, metodologia i kultura ciągłego doskonalenia zostały opisane przez J.Womacka, D.Jonesa i D. Roosa w książce „Maszyna, która zmieniła świat”. W ich kolejnej publikacji po raz pierwszy zastosowano określenie „lean manufacturing”, co oznacza „odchudzone wytwarzanie”. Według Womacka i Jonesa lean manufacturing „daje możliwość, aby produkować coraz więcej wykorzystując coraz mniej – mniej ludzkiego wysiłku, urządzeń, czasu i miejsca – przy jednoczesnym zbliżaniu się do osiągnięcia celu jakim jest dostarczenie klientom dokładnie tego czego chcą.”

W jaki sposób można wytyczyć drogę, którą należy przejść, by osiągnąć skuteczne wdrożenie? Kierunek wytycza 5 zasad Lean Management:

  1. Określ wartość dla klienta

Jeśli chcemy stworzyć nowy lub usprawnić istniejący proces wytwarzania produktu lub usługi, wydaje się to oczywisty krok, od którego należy zacząć. Ustalenie, czego oczekuje konsument od naszego produktu lub usługi wydaje się proste, np. wchodząc do kawiarni klient przekazuje  jasny komunikat – „Chcę kawy”.  Jeśli zgłębimy temat okazuje się jednak, że nie jest to tak jednoznaczne. Czy klient, oczekuje: kawy smacznej czy pobudzającej; czy tylko samej kawy, czy konkretnie kawy podanej w ładnej filiżance;  czy częścią usługi  jest też miła obsługa, czy interesuje mnie tylko sama kawa?

W zależności od tego, jakich odpowiedzi udzielimy na powyższe pytania, inaczej opiszemy wartość jaką klient oczekuje otrzymać w tym procesie.

  1. Opisz strumień wartości

Gdy już określimy wartość, możemy zająć się obserwacją procesu dostarczania  produktu / usługi klientowi (bazując na wcześniejszym przykładzie – kawy). Dzięki obserwacjom określamy stan obecny procesu i składające się na niego czynności. Dodatkowo określamy, czy poszczególne elementy procesu dodają wartości dla klienta, na przykład parzenie kawy lub jest czynnością, która nie dodaje wartości jak np. przyniesienie menu. Te, które okazują się nie dodawać wartości dla klienta, nazywamy „stratą” lub „marnotrawstwem”.

Klasyfikowanie każdego elementu procesu jako dodającego wartość lub będącego stratą jest specyficzne dla podejścia Lean Management. Dzięki temu określamy, gdzie należy usprawniać proces poprzez eliminację zbędnych czynności.

  1. Zapewnij ciągłość przepływu

Po jasnym określeniu sekwencji czynności w procesie, zaczyna się go usprawniać, tak aby zapewnić jak najlepszy i jak najszybszy przepływ produktów. Zwiększając przepływ zwiększamy wydajność całego procesu, co jest głównym celem Lean. Dlatego niektóre kawiarnie menu zawiesiły w widocznym miejscu i dzięki temu mogły zrezygnować z ich podawania.

  1. Wdróż system wyciągania

Następnym etapem jest stworzenie „systemu ssącego”, czyli takiego, który produkuje dokładnie na zamówienie klienta, a nie, jak w przypadku „systemu pchającego” – na magazyn. Dzięki temu minimalizuje się stany magazynowe, co jest źródłem dużych oszczędności.

Jest to najbardziej efektywny sposób zorganizowania systemu produkcji, ale wymaga on usprawnienia całego procesu produkcyjnego oraz procesów pomocniczych, a także wdrożenia wysokich standardów pracy. W większości kawiarni robi się kawę na zamówienie, bo taka smakuje najlepiej, a nie na zapas.

  1. Dąż do perfekcji

Metodologia Lean Management jest nastawiona na ciągłe doskonalenie, a nie tylko ciągłe poprawianie błędów. Postuluje także udoskonalanie również tych procesów, które już funkcjonują dobrze, tak, aby były jeszcze szybsze i efektywniejsze, a klienci bardziej zadowoleni.

Wdrożenie 5 Zasad Lean Management zaczyna się najczęściej od audytu, podczas którego określa się, na którym poziomie jest organizacja i jakie działania pozwolą osiągnąć największe korzyści w jak najkrótszym czasie.

Pełne wdrożenie 5 Zasad Lean Management w organizacji daje następujące korzyści:

  • osiągniecie nawet 20% oszczędności w pierwszym roku po wdrożeniu,
  • zmniejszenie stanów magazynowych nawet o 30%,
  • skrócenie czasu wytwarzania produktów/usług nawet o 40%,
  • podniesienie jakości procesów i produktów,
  • nauczenie pracowników poszukiwania i wdrażania usprawnień na swoich stanowiskach,
  • poprawienie przepływu pieniędzy (cash flow),
  • ciągłe podnoszenie efektywności dzień po dniu, rok po roku.

Powyższe korzyści powodują, że coraz więcej firmy wdraża lub chce wdrażać Lean Management u siebie.  Naturalnym efektem tej sytuacji jest zwiększenie zapotrzebowania na specjalistów Lean Management, którzy znają metodologię, poszczególne techniki oraz, co najważniejsze, umieją je skutecznie wdrażać. Dlatego wychodzimy naprzeciw temu zapotrzebowaniu i uruchamiamy w Krakowie studia podyplomowe Akademia Lean, które jako jedyne w Krakowie dają możliwość nabycia cennych kompetencji  na dwóch ścieżkach: produkcyjnej oraz biurowej. Zajęcia w 100% prowadzą eksperci-praktycy, którzy wdrażają na co dzień Lean w różnego typu firmach i chętnie się dzielą swoim doświadczeniem.

Już dziś dołącz do grona najlepszych i zapisz się na Akademię Lean!
http://lean.wsei.edu.pl/rekrutacja/

Dołącz do newslettera

Jeśli zainteresował Cię nasz artykuł i chcesz być na bieżąco z artykułami, które będziemy dla Ciebie publikować, dołącz do naszego newslettera. Bądźmy w kontakcie!

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

SKONTAKTUJ SIĘ Z KONSULTANTEM LEAN