Fragment książki Office Samurai: Pierwsze kroki do wdrożenia Lean w biurze


Jest 16 stycznia 1986 roku. Amerykanie gromadzą się przed teleodbiornikami. Właśnie rozpoczyna się transmisja na żywo ze startu promu Challenger.

Godzina 16:39. W 73. sekundzie po rozpoczęciu lotu na ekranach widać chmurę dymu.

Wahadłowiec rozpada się.

Na skutek uszkodzenia powstałego w 1. sekundzie lotu dochodzi do wydostawania się rosnącego z chwili na chwilę jęzora ognia, padającego na zbiornik zewnętrzny promu kosmicznego i mocowanie rakiety. Ogień wypala dziurę, w efekcie czego dochodzi do zniszczenia wahadłowca.

Na promie ginie cała siedmioosobowa załoga misji. Jeszcze przez wiele lat po wypadku morze wyrzuca na plaże Florydy fragmenty promu i rakiety.

Jak to możliwe, że dopuszczono do tak ogromnej tragedii? Kto zawinił?

W celu poszukiwania odpowiedzi na te pytania została powołana specjalna komisja Rogersa, mająca ustalić przyczyny katastrofy. W efekcie jej prac ustalono, że winę za zaistniałą sytuację ponosi sposób organizacji pracy NASA i przebieg procesów decyzyjnych agencji.

Menedżerowie NASA byli świadomi, że projekt wykonawcy silników – firmy Morton Thiokol – zawierał potencjalnie niebezpieczny błąd. Menedżerowie producenta zignorowali ponadto ostrzeżenia inżynierów dotyczące wystrzeliwania promów w dni tak mroźne jak 28 stycznia i zarekomendowali przygotowania do startu według ustalonego planu.

Opinie osób z pierwszej linii zostały zignorowane przez osoby podejmujące decyzje.

Idź i zobacz

Idź i zobacz – to właśnie jest pierwszy i najbardziej istotny krok we wdrażaniu Lean Management. Dlaczego jest to tak ważne? Tak jak w krótkim przykładzie, od którego rozpoczęliśmy ten rozdział, rzeczywistość bardzo często odbiega od naszych wyobrażeń na jej temat. Nie wiadomo dokładnie, dlaczego menedżerowie firmy Morton Thiokol zignorowali opinię inżynierów, odradzających start promu w zaistniałych warunkach pogodowych. Możemy jedynie domyślać się powodów, które sprawiły, że uznali, iż tym razem nic się nie stanie, a opracowane przez nich silniki nie zawiodą.

Każdy z nas był świadkiem podobnych decyzji – podejmowanych
w przekonaniu o własnej nieomylności i w zupełnym oderwaniu od rzeczywistości.
I choć nie wszystkie z nich są tak brzemienne w skutki jak tragedia Challengera, to mają jedną wspólną cechę. Decyzje te nie zostałyby podjęte, gdyby osoby, które za nie odpowiadają, rzeczywiście poszły i zobaczyły. Gdyby zaobserwowały proces[1] i wysłuchały opinii osób, które go wykonują.

 

Idź i zobacz – prawdziwy, nieidealny proces

Chcąc dokonać jakiejkolwiek zmiany, musisz zobaczyć, co tak właściwie chcesz zmieniać i dlaczego stan obecny jest niezadowalający. Musisz iść i zobaczyć. Twoje przyszłe działania będą bazowały na procesie, który faktycznie występuje – nie tym, który znasz z map czy procedur.

Musisz zawsze pamiętać, że nie jesteś w stanie domyślić się wszystkiego. Pomimo swoich kompetencji nigdy nie będziesz w stanie znać danego procesu tak dobrze jak osoba, która go wykonuje. Zanim zaczniesz wprowadzać w nim modyfikacje, musisz go rzeczywiście poznać i zrozumieć, a możesz to zrobić jedynie dzięki pomocy pracowników, którzy stykają się z nim codziennie.

Idź i zobacz – człowieka, który wykonuje dany proces

Idź i zobacz także po to, aby poznać realnego człowieka. To ten człowiek opowie ci o tym, co nie pozwala mu pracować efektywnie. Od tej pory to on jest dla ciebie ekspertem. Gdy poznasz konkretnych ludzi, zupełnie inaczej spojrzysz też na sam proces i jego usprawnianie. W ten sposób liczby i statystyki zmieniają się w konkretne osoby, wykonujące konkretne zadania.

Lean Management akcentuje to, bez czego żadne usprawnienie nie ma sensu – szacunek do człowieka, którego pracę chcemy modyfikować. To właśnie ta osoba, niezależnie od tego, czy wykonywane przez nią czynności są proste czy trudne, tworzy realną wartość dla klienta. Tylko ona posiada praktyczną wiedzę w zakresie wykonywanych przez siebie obowiązków.

[1] Będziemy używali w tej książce słowa “proces” w znaczeniu: zbiór następujących po sobie czynności, które prowadzą do dostarczenia produktu lub usługi klientowi.


Office Samurai: Pierwsze kroki do wdrożenia Lean w biurze to pierwsza książka Michała Wolaka (prezesa Lean Action) i Andrzeja Kinastowskiego.

Zachęcamy do zapoznania się z bezpłatnymi fragmentami publikacji oraz zakupy jej pełnej wersji za pośrednictwem strony internetowej: www.office-samurai.pl

Dołącz do newslettera

Jeśli zainteresował Cię nasz artykuł i chcesz być na bieżąco z artykułami, które będziemy dla Ciebie publikować, dołącz do naszego newslettera. Bądźmy w kontakcie!

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

SKONTAKTUJ SIĘ Z KONSULTANTEM LEAN