Wielokrotnie pisałem już o tym, że duża grupa przedsiębiorców (często trafnie) narzeka, że ich pracownicy nie myślą. Dopuszczają do powstawania błędów, ponieważ wykonują swoją pracę zupełnie bezrefleksyjnie. Ciężko w takim środowisku uwierzyć w możliwość rozwoju, zaangażowania całej kadry i zmiany kultury organizacyjnej… Czy istnieje remedium na taki styl pracy, częściowo narzucony współczesnym, zautomatyzowanym podejściem do masowej produkcji?
Z odpowiedzią kolejny raz spieszą Japończycy. Kaizen (pol. poprawa, polepszenie, zmiana na lepsze) to filozofia postępowania, wywodząca się z ichniejszej kultury i praktyki zarządzania. Według tego podejścia należy każdego dnia, krok po kroku, usprawniać swoją pracę. Przenosząc to stwierdzenie na prosty język i środowisko biznesowe: trzeba po prostu myśleć, niezależnie od tego, jakiej rangi zadania się właśnie wykonuje.
Kaizen, innymi słowy praktyka ciągłego doskonalenia, został spopularyzowany i opisany przez Masaaki Imai w książce „Kaizen: Klucz do sukcesu konkurencyjnego Japonii” w 1986 roku. Kaizen, obejmując wszystkie aspekty działalności firmy i ich nieustanne doskonalenie, dąży do osiągnięcia następujących celów:
- skrócenia czasu realizacji procesu,
- poprawy jakości wykonywanych produktów,
- ulepszenia ergonomii stanowiska pracy,
- zmniejszania kosztów.
W filozofii Kaizen jakość sprowadza się do stylu życia — niekończącego się procesu ulepszania. Podstawową regułą tej filozofii jest stałe zaangażowanie oraz chęć ciągłego podnoszenia jakości produktu i całej firmy.
Japończycy ujęli tę filozofię w następujących 10 zasadach:
- Problemy stwarzają możliwości.
- Odrzucaj ustalony stan rzeczy.
- Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne.
- Pomyłki koryguj na bieżąco.
- Pytaj 5 razy „Dlaczego?”
- Bierz pomysły od wszystkich.
- Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia.
- Użyj sprytu zamiast pieniędzy.
- Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.
- Ulepszanie nie ma końca.
Odnosząc się do zadanego na początku pytania: w jaki sposób sprawić, by cała organizacja funkcjonowała według zasad filozofii Kaizen? Jak odmienić sposób funkcjonowania pracowników?
Kluczowe dla wdrożenia jakiejkolwiek zmiany w organizacji jest uświadomienie sobie, że zmiana powinna objąć wszystkie szczeble zarządzania i przełożyć się na realną zmianę postaw. Nie możemy oczekiwać od pracowników, że będą chętni, kreatywni i pomysłowi, jeśli nie zapewnimy im odpowiedniej przestrzeni do takiego funkcjonowania. Fundamentalne zasady, na których powinno oprzeć się wdrożenie Kaizen w firmie to nastawienie na pracę zespołową – pobudzanie kreatywności i zaangażowania każdego pracownika, poszukiwanie źródeł problemów, a nigdy winnych osób, posługiwanie się faktami i danymi.
Wdrożenie filozofii Kaizen oznacza głębokie wniknięcie w sposób funkcjonowania organizacji, jednak efekty, jakie można dzięki niemu osiągnąć, z pewnością mogą wynagrodzić ten wysiłek. Korzyści wynikające z tego systemu to między innymi nisko kosztowe, stałe doskonalenie procesów zachodzących w firmie, podniesienie jakości produktów i usług, wzrost zaangażowania i motywacji pracowników oraz zapobieganie powstawaniu braków. Brzmi zachęcająco, prawda?
W kolejnym artykule wyjaśnię w jaki konkretnie sposób można wdrożyć filozofię Kaizen, na czym polega system sugestii pracowniczych oraz jakie efekty może przynieść organizacji. Teraz jednak zachęcam Cię do chwili refleksji. Jak wygląda kultura organizacyjna w Twojej firmie? W jaki sposób rozwiązujecie problemy? Kto odpowiada za jakość wykonywanych procesów? Czy pracownicy mogą swobodnie zgłaszać swoje pomysły?
Dołącz do newslettera
Jeśli zainteresował Cię nasz artykuł i chcesz być na bieżąco z artykułami, które będziemy dla Ciebie publikować, dołącz do naszego newslettera. Bądźmy w kontakcie!